یا صاحب الزمان

خون دادن برای امام خمینی زیباست اما خون دل خوردن برای امام خامنه ای از آن هم زیباتر است.

یا صاحب الزمان

خون دادن برای امام خمینی زیباست اما خون دل خوردن برای امام خامنه ای از آن هم زیباتر است.

چگونه باید به تحول علمی رسید؟

جمعه, ۸ بهمن ۱۳۹۵، ۰۲:۵۴ ب.ظ
گالیله یکی از بنیانگذاران علم جدید است.  فیزیک ریاضی را با این اصل پدید آورد که جهان با قلم ریاضی رقم خورده است. اگر این نگاه به جهان و پدیده ها در او بوجود نیامده بود، فیریک جدید شاید هرگز به وجود نمی آمد.
علم آنگاه رشد پیدا می کند که انقلابی در درون افراد ایجاد کند. علم سطحی و تقلیدی تاثیری نخواهد داشت مانند علومی که ما چه در آموزش و چه در سایر علوم مانند علوم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره از غربی ها بصورت تقلیدی اقتباس کرده ایم و حال می بینیم که نتیجه های در بر نداشته.
هر علمی برای رشد و بالندگی نیاز به شرایط مناسب دارد. اگر سعی کنیم درخت علم را از کشور دیگری به کشورمان وارد کنیم و آن را رشد و پرورش دهیم باید قادر باشیم که شرایط آب و هوا و خاک مساعد مشابه با همان محیط قبلی را ایجاد کنیم یعنی باورها، طرز تفکر ها و بسیاری از عوامل و شرایط دیگر را تغییر دهیم و در یک نگاه واقع بینانه خواهیم دید که این تغییرات یا بسیار مشکل و زمان بر است یا غیر ممکن و به همین علت است که اکثر کشورهای جهان سوم و یا در حال توسعه تبدیل به مصرف کننده های علمی می باشند تا تولید کنندگان آن. در واقع این کشورها به اپراتور های مصرفی علمی تبدیل می شوند تا به طراحان و تولید کنندگان.
سیر رشد علمی باید از خود کشورها آغاز شود. توسعه یافتگی سیر کشورها در مسیر خود است نه در مسیر کشورهای توسغه یافته. تقلید کور کورانه از علوم سایر کشورها هیچ تحولی را در پی نخواهد داشت زیرا که دیدیم بعد از سالها پس از تاسیس اولین مدرسه( دارالفنئون) در کشور رشد و تحول علمی صورت نگرفت چون در پی تولید علمی نبود بلکه به علم به عنوان کلای مصرفی برای شبیه سازی هر چه بیشتر خود به کشورهای توسعه یافته ی غربی بود.تفاوت جهان در حال توسعه یا توسعه نیافته با جهان غربی در این است که در یکی علم و زندگی و سیاست و ... همه اعضای یک پیکرند که یک روح آنها را هدایت می کند و در دیگری این ها همه از بیرون آمده ور در کنار هم قرار گرفته بی آنکه روحی برای متحد کردن و هماهنگ ساختن آن وجود داشته باشد.
هر کشوری نیاز به این دارد که انچه خود تولید می کند و آنچه را که اقتباس میکند همه را بصورت متحد در یک مسیر قرار دهد.
نهضت یک جنبش انقلابی و هماهنگ و یک حرکت رو به رشد با نظام های مشخصی است و برای یک نهضت علمی ابتدا باید این باور در ما ایجاد شود که نیاز به تحولات علمی و تولید علم از درون جامعه و تک تک افراد موثر در تحولات و تولیدات علمی است.
نهضت علمی با تخصیص اعتبار مالی و بر اثر تصمیم های سیاسی به وجود نیامده البته این شرایط لازم است اما کافی نیست یکی از اصول مهم انقلاب درونی است و احساس نیاز به تحولات عظیم در راستای رشد و پیشرفت روز افزون کشور برای رهایی از وابستگی ها و عقب ماندگی ها در عرصه ی رقابت های جهانی است...
  • خ. یوسفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی