یا صاحب الزمان

خون دادن برای امام خمینی زیباست اما خون دل خوردن برای امام خامنه ای از آن هم زیباتر است.

یا صاحب الزمان

خون دادن برای امام خمینی زیباست اما خون دل خوردن برای امام خامنه ای از آن هم زیباتر است.

تدبر در علوم انسانی

جمعه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۵، ۰۲:۰۱ ب.ظ

علوم انسانی رشته ایی که شاید در کنار تمامی رشته های دیگر خوش نامی کمتری را دارد و دیدگاه هایی که نسبت به این رشته وجود دارد بیشتر به سمت این جریان سوق پیا کرده است که اکثریت دانش آموزان تنبل و یا ضریب هوشی پایین وارد این رشته می شوند در صورتی که در کشورهای اروپایی این دیدگاه کاملا متفاوت است به عنوان مثال در کشورهای پیشرفته اکثر دانش آموزان تیز هوش وارد رشته هایی مانند فلسفه ، علوم سیاسی، جامعه شناسی و ... می شوند و این نگاه خود باعث تحولات بسیاری در جامعه شده است.

در جامعه و مهتر در دولت هایی که وظیفه ی هماهنگی و پیش برد حکومتها را بر عهده دارند تمامی اشخاصی که به نوعی در محور خود به عنوان سکان دار بخش خود هستند از همین دانش آموختگان و دانشجویانی که در دانشگاه ها تربیت می شوند به عنوان مدیران برگزیده می شوند.جالب تر آنکه اکثز سیاست مدارارن در کشورهای در حال توسعه کمترین آموزش دیدگان سیاسی هستند و ما هنوز به این دیدگاه نرسیده ایم که آموزش و پرورش از دو بخش آموزشی و بخش پرورشی تشکیل شده. یعنی در کنار آموزش هایی که در طی دوران تحصیل وجود دارد باید برای بخش های مختلف و مسولیت های خطیر کشوری افرادی پرورش یابند و این تربیت باید در دانشگاه های ما صورت پذیرد. در اکثر کشورهای در حال توسعه افرادی که در راس بخش های مهم کشوری وجود دارند از مهارت اصلی خود بازداشته شده اند و در بخش هایی که در آن کاملا نا آشنا هستند وارد می شوند. مثلا پزشک ما می شود وزیر صنایع!!! خوب این روند نمی تواند جامعه را در جهت درست خود هدایت کند البته منکر قابلیت های افراد نمی شویم اما آیا برای این گونه افراد نادری که وجود دارند مشاورهای متخصص و پرورش یافته ای را در نطر گرفته ایم؟

چه بخشی را صرف تربیت افراد برای پیش برد آرمانهای جامعه ی خود در نظرداشته ایم؟ آیا تا کنون دست به پرورش سیاستمداران، فیلسوفان، جامعه شناسان و... در حوزه های تخصصی خود کرده ایم؟ آیا برنامه ریزی داشته ایم که حکومت و جامعه چه تعداد نیاز به کسانی دارد که بتوانند بدرستی مسولیت های کشوزی خود را انجام دهند؟

و این بی برنامه بودن ها باعث شده که با تغییر هر ریس جمهوری تنها شاهد پر و خالی شدن اتوبوس هایی باشیم که عده ای را جابجا میکنند و باز هم کسانی دست اندر کار می شوند که هیچ آموزش و مهارتی در انجام کارها ندارند و این گونه می شود که اقتصادمان، فرهنگ و سیاست مان به این اوضاع کنونی دچار می شود....

  • خ. یوسفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی